Plywood boat

Suunnitelmissa kuvan mukaisen vanerijollan rakentaminen, jonka voisi sitten laittaa purje-veneen perään ja rantautua tarvittaessa tai tehdä vaikka pienen kalastusretken ranta-kaislikkoon😊. Samalla tavoitteena on oppia uusia työtekniikoita, mm. vanerin kuidutta-mista.

Päivitän rakentelun etenemistä tälle sivulle. Seuraapa rakentamisen vaiheita ja  kommen-toi halutessasi vieraskirjaan.


Suunnitelmia

Portugalilaisvaikutteisen jollan rakentamiseen ohjeet löytyivät netistä. Tässä taitaakin olla lähtökohta projektilleni.

Rungon ajattelin toteuttaa 6,5mm koivuvanerista. Muut puuosat teen kotimaisesta massiivikoivusta.


Pari videota vanerijollan rakennusvaiheista. Tätä kohti..


Jollan rakennus alkoi 13.3.2021 

..Mutta oppirahat kai tässäkin on maksettava. Materiaalin kannattaa olla näköjään priimaa, kun lähdetään taivuttamaan vaneria. Lahjoituksena saatu ilmainen vaneri antoi taivuttaessa niin paljon periksi, että rungosta oli mahdoton saada suoraa. Leikkasimme laidat päreiksi. Ei auta, kuin vetäistä ostohousut jalkaan ja uutta, kunnollista vaneria ostamaan ja samat työvaiheet uudestaan.

 -Antti


Alusta asti uudelleen. 18.3.2021

Laitavanerit ja perälevy

Kokkapuu

Laidat kiinni kokkapuussa..
Rungon vääntöä..
Näyttää jo hieman jollalta.. ; )

Pohdiskelua tulevista rakennusvaiheista 20.3.2021

Jollan rakentaminen alkoi alkupisteestä. Joskus onkin hyvä tehdä hallittuja virheitä, jolloin oppia karttuu ja tietämys asioista lisääntyy. Niinpä hankin astetta laadukkaamman vanerin vaneriliike Murtorajasta Lahdesta, joka myy vanerit asiakkaan antamien mittojen mukaan. Hukkaa ei tällöin juurikaan tule ja maksat vain tarvitsemastasi määrästä. Jyrkkä suositus tälle firmalle, vaikka vanerin laadussa oli ehkä oksaisuuden vuoksi hieman huomautettavaa. Rungon suoruuden kanssa on edelleen haasteita, mutta pienten säätöjen avulla sekin saataneen kuntoon.

Pohjan rakentamiseen ajattelin käyttää vanhan sängynpäädyn, joka on sattumoisin juuri 6,5mm koivuvaneria. Kierrätysnäkökulmakin tulee samalla huomioitua. : )

Perälaudan ajattelin toteuttaa vielä reilusti vahvemmasta vanerista, jolloin pienen sähkömoottorin asentaminenkin mahdollistuu. Ehkä tuplapaksuus 12mm riitänee tässä tapauksessa.

Jollan vakaus mietityttää hieman. Pohjaan kannattanee laittaa pienet rimakölit, jolloin pahin kiikkeryys saadaan eliminoitua. Avomerikelpoista tästä ei ole tarkoitus tehdä, mutta turvallisuus- ja käyttönäkökulmat on hyvä ottaa jo tässä vaiheessa suunnnittelussa ja rakentamisessa huomioon.

Seurailepa rakentamisen vaiheita jatkossakin täältä ja käy heittämässä samalla vieraskirjaan vinkit ja terveiset. 

Mukavaa kevään jatkoa kaikillle! Kohta seilataan..

-Antti


Hankainosat löytyivät tosi edullisesti Tori.fi:n kautta. Tätä foorumia kannattaakin hyödyntää kaikenlaisten projektien yhteydessä.


Nyt on runko suorassa. Seuraavaksi pohjan sahaus ja kiinnitys.

Pohjan kiinnitys aloitetaan sovittelemalla vene hyvin vanerin päälle. Veneen pohjan saumakohtaan kannattaa tehdä muutama kohdistusmerkki, koska vene liikkuu helposti piirrotusvaiheessa.

Pohjan ääriviivat vanerissa. Sahasin pohjan muodon irti vanerista kuviosahalla.
Sängynpäädyn uusi elämä. 
Näyttää jo jollalta.

Pohjan kiinnitys ruuveilla ja reunan hionta. Ruuvit kiinnitin käsin meisselillä.

Reunan hionta melkein oikeilla työvälineillä oli yllättävän työläs työvaihe. Nauhahiomakonetta olisin kaivannut.
Pohja kiinnitetty ja toinen reuna hiottu.

24.3.2021

Seuraavaksi pääseekin rakentamaan tukikappaleet ja parraslistat.

Ajattelin testata listojen teon yhteydessä puun taivuttamista lämmittämällä. Taas yksi uusi tekniikka harjoitteluun

25.3.2021

Kölipuun rakentelua

Tein pohjaan kölin vanerista liimaamalla viisi kerrosta 20mm leveää 6,5 mm paksua vanerisoiroa päällekkäin. Hyvin taipui köli kaarelle. Kiinnittämisessä tarvitsi kyllä vähän apuvoimia.


26.3.2021

Tukipuiden teko 14,5cm leveästä kuusilaudasta.

Ehdotapa nimeä jollalle. 
Riittävän persoonallinen ehdotus voi päätyä jollan kylkeen.

Voit jättää nimiehdotuksen vieraskirjaan.


27.3.2021

Tänään saatiin työnjohto paikalle ja alkoi tapahtumaan. Parraslistat liimaukseen ja penkin tuki 70 x 15 kuusilaudasta.
Sivu- ja takapartaat odottavat nyt kiinnitystä. Liimasin ne viidestä 25mm leveästä 4mm:n vanerisoirosta. Helpotti huomattavasti, kun vaneriliikkeestä löytyi 2800 pitkä pala koivuvaneria. Partaat saikin liimattua kokonaisista soiroista.


Seuraavaksi onkin sitten vuorossa rungon viimeistely ja sen jälkeen kuidutus.


29.3.2021

Kuidutusvärkkejä investoitu Bilteman hyllystä.  Polttelee jo vähän päästä kokeilemaan.😉

31.3.2021

Rungon viimeistelyä Plastic Paddingin kemiallisella puulla.

3.4.2021

Jollan kuidutus

Aloitimme kuidutus työt jollan sisäpuolelta. Aiempaa kokemusta ei kuiduttamisesta ole, mutta tekemällähän sitä oppii. 
Polyesterihartsin kanssa touhutessa on syytä suojautua hengityssuojaimin ja suojahanskoin.

Lasikuitukankaasta leikattiin aluksi 10 cm:n kaistaleita. 

Polyesterihartsi ja kovete kannattaa mitata tarkasti, jotta työskentelyaikaa on riittävästi. Sekoitussuhde on 100:2 eli yhteen desilitraan hartsia lisätään 2 ml kovetetta. Tällöin kovettumisaika on n. 30-40  minuuttia.

Hartsi levitetään ensin sauman molemmin puolin, jotta kangas on helppo asentaa paikoilleen.

Kun lasikuitukangas on aseteltu sauman molemmin puolin, hartsia lisätään pensselillä töpötellen niin reilusti, että lasikuitu sulaa. Kankaan alle ei saa jäädä ilmaa.
Siinäpä se olisi sisäpuolen saumat kuidutettuna. Aika helppoa näin ensikertalaisellekin.

20.4.2021


7.4.2021 

Pohjan ja kölin kuidutus oli vuorossa tänään..

Seuraavaksi kuidutan pohjan ja sivujen väliset kulmat sekä keulan ja perän pystysaumat ulkopuolelta. Sitten tulevat reunat ja lopuksi pohjaan vielä toinen kerros lasikuitua. 


25.4.2021

Tänään oli vuorossa saumojen kuidutus. Ensin leikkasin puukolla ja hioin pohjan ylimääräiset lasikuidut ja pyöristin reunat 80:lla hiomapaperilla. Ilmaa meinasi silti jäädä jonkin verran kankaan alle. Joutunee siis hiomaan ja paikkaamaan osittain vielä saumoja. Seuraavaksi irrotan tukipuut sisäpuolelta, asennan sisäpuolen tuen ja kuidutan ulkoreunat.


Kaikki materiaalit olen hankkinut Biltemasta. Tähän mennessä ne ovat toimineet moitteetta. Maaliksi valikoitui Bilteman alkydimaalit. Pohjaan laitan valkoisen topcoatin.  Väriltään jolla tulee olemaan kirkkaan valkean, tumman sinisen sekä syvän punaisen yhdistelmä puulistoilla viimeisteltynä.


26.4.2021

Irrotettavan kölin suunnittelua.

 

Vanhasta Lundian hyllystä sahailin kölin. Muotoilu vielä pahasti kesken. Pintaan tulee lasikuitu ja topcoat.

Jospa jolla nyt pysyisi paremmin pystyssä ja voi sitten halutessaan laittaa vaikka purjeen.


29.4.2021


1.5.2021


Vähän huumoria mukaan.. vai liekö styreenipöllyt alkavat vaikuttaa.

Muovikitti on aika voimakas myrkky ja suojaimen käyttö on tärkeää. Itse aine olikin aikamoista purukumia.


3.5.2021

Kiinnitin työpäivän jälkeen parraslistat jollaan. Runko jäykistui huomattavasti. Jolla alkaakin olla pinnoitusta vaille valmis. 

Jonkin verran  korjattavaa on vielä kylkien kuidutuksessa. Kölilistan kuidutus täytyy myös uusia, kun ensimmäisellä kerralla kuitu ei tarttunutkaan kunnolla kiinni ja ilmaa jäi paljon väliin. Korjauksesta tulee päivitys myöhemmin.


8.5.2021


11.5.2021


12.5.2021


13.5.2021 Jollan ensi kaste Päijänteeseen

16.8.2022 Isoveli

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita